tiistai 28. tammikuuta 2014

Kesä osa 1.

"Matti!! Mattiii!!" mutsi karjui ja juoksi rappuset yläkerrasta alas mun perään. "Mihinkäs sitä herra on nyt lähdössä?" se seisoi mun takana kädet puuskassa. Sillä oli päällä vaan aamutakki ja sen hiukset oli sekavalla nutturalla. "Mä lähen Tampereelle ja sähän et voi mua estää!" tiuskaisin, halusin sen pois pörräämästä mun ympäriltä. "Vai Tampereelle? Mitä sinä Tampereella? Milloinkas ajattelit tulla takaisin?" se vinku. Nakkasin ison repun lattialta harteilleni ja ampaisin ovesta ulos samalla kun huusin "sit kun kesä on ohi!". "Matti!" mutsi jäi perääni huutamaan mutta mä juoksin Lempäälän rautatieasemalle niin lujaa kuin jalkani sallivat. Oli kesä. Se oli paras kesä, sinä kesänä täytin 18. Meillä oli hurjii suunnitelmii Jamin kanssa. Oltiin aateltu et lähettäis niiden mökille ja oltais siellä ihan omissa oloissamme. Varattais ihan vitusti viinaa ja bissee ja otettais muutama Jamin frendi messiin. Se puhui Petteristä, sen mä tunsinkin. Petterin lisäks se oli luvannu muutamalle niiden luokkalaiselle likalle et ne pääsis mukaan, tää oli eka kerta kun näkisin ne.
 Hikoilin täydessä lähijunassa. Onneksi Lempäälästä junalla Tampereelle ei mennyt kuin vain 11 minuuttia. En silti meinannut pyysyy housuissani. Jami oli luvannut tulla vastaan asemalle, sillä oli jo oma auto. "Seuraavaksi Tampere" tuttu naisääni kuulutti matkustajille. Pian näin jo Jamin seisomassa laiturilla. Sillä oli joku takki päällä vaikka ulkona oli kuuma kuin helvetissä. Kai se yritti näyttää uskottavalta. Sillä oli lyhyet mustat hiukset ja aurinkolasit. Hypätessäni ulos junasta Jami käveli mua kohti ja läimäisi mua harteelle, anto selassen jätkähalin, tiedäkkö? Ettei näyttäis liian homolta. "Mitä jätkä?" se sano mulle enkä mä mitenkään voinu peittää mun innostusta. Hymyilin niin leveesti että Jami varmasti näki jopa mun juuripuhjenneet viisaudenhampaat. "Mitäs tässä. Mis se sun autos on?" "Tuolla se parkissa könöttää, mistään ei saanu ilmaiseks paikkaa" Jami sanoi ja suuntasi katseensa rautatieaseman parkkipaikalle. "Lähetääks menee? Pitää poimii keskustorilta porukkaa messiin" Jami heitti polttamansa tupakkansa jämät maahan ja sit me lähettiin kävelee sen autolle. Silloin näin Jamin auton ensimmäistä kertaa. Se oli vihree. Häpeäkseni täytyy myöntää etten silloin tiennyt yhtään mitään autoista tai automerkeistä, toisin kuin kaverini. Ainut miten Jamin autoa osaisn kuvailla on "perus ensimmäinen auto". Sen takakontti narisi kun Jami avas sen, eikä se ollut järin suuri. "Katos tänne." Näin takakontissa mielettömät määrät alkoholia ja Jamin rinkan joka mitä luultavammin oli täynnä pyyhkeitä, vilttejä ja mitä nyt mökillä yleensä tarvitaan. "Grillataaks me?" kysyin. "Totta hitossa, käydään kaupassa ennen kuin lähetään. Mökiltä kestää jonkinaikaa ajaa lähimpään kauppaan." Nyökkäsin ja hyppäsin kyytiin etupenkille. Sit me kurvattiin pois parkkipaikalta ja ajettiin Hämeenkadun mukulakiville. Kattelin tiellä käveleviä ihmisiä. Tytöillä oli niin lyhyitä shortseja että taisin nähä niiden alkkarit. Ajoimme sillalla, ylitimme Tammerkosken. Keskustorin laidalla näin yhteen kokoontunen lössin jossa kaikilla oli reput mukana. "Tossako ne on?" kysyin Jamilta. Se hymyili. "Niitä on ihan liikaa, ei ne mahu autoon..." minä hermostuin. Kaahasimme bussipysäkille ja sit se lössi alko lähestyä meitä. Petteri tuli nojaa mun ikkunaan "Mites menee? Hypätäänkö kaikki taakse vaan?" "Joo, survokaa eka reput takakonttiin" Jami vastasi. Katsoin takapenkille ja näin kun porukkaa alkoi tunkeutua autoon. Paljaita reisiä, paljon paljaita reisiä ja yhet likaiset farkut. Neljä tyttöä, yks jätkä ja Petteri. Osa joutui istumaan sylikkäin, enkä pystynyt hahmottamaan tyttöjen kasvoja. Pian kuulin tutun äänen "Hei Matti." Se oli naisellinen, seksikäs ja suoraan sanottuna kiero ääni. Olin varma kenelle se ääni kuului. Toisen tytön takaa näin pilkistävän pään. Se kikkarahiuksinen brunette, pyöreineen kasvoineen ja pisamineen oli mun exä. "Et oo tosissas!?" huusin Jamille. Jami loi kasvoilleen virneen ja kaasutti pois bussipysäkiltä. Kuulin kuinka auto hurisi ja mukulakivet runnoivat auton pohjaa. Takapenkiltä kuului päätöntä hölinää, minä hikoilin ja vieressäni istuva Jami huusi "Tästä se kesä alkaa!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti